Intervju med:
Philippe Christian Chainieux
VD på match.com
fra 19.11.2011
» Detaljerad analys av Match Sverige» All intervjuer med sveriges dejtingsajterna
Intervju med:
fra 19.11.2011
» Detaljerad analys av Match SverigeMer information om Match Sverige |
---|
Det är Match Sverige? Hur många användare är i din region? Vad kostar det? Fakta om:Match Sverige |
Philippe Christian Chainieux är VD på match.com, Sveriges största dejtingsajt. Vi träffade honom för en intervju och bad honom berätta om utvecklingen hos match.com, hans planer och fördelarna med den populära dejtingsajten.
Siffrorna för match.com talar verkligen för sig själva...
Philippe: Ja, vi har verkligen kommit upp i höga siffror. Vi har för närvarande mer än 1,8 miljoner aktiva användare på sajten. Vid det här laget känner nästan alla någon som har hittat en på partner på match.com.
Varför är match.com så framgångsrikt?
Philippe: Vi lägger stor vikt vid en översiktlig användarstruktur, så att varje medlem snabbt och utan större förkunskaper ska kunna vara aktiv. Dessutom försöker vi med stor möda att så snart som möjligt ta bort problem som uppstår; till exempel fejkade profiler, spam eller annat. Då kan användarna ha kul, och framgången visar att vi lyckas bra.
Ni annonserar även med många internationella användare. match.com och dess partners har 29 miljoner medlemmar registrerade i hela världen. Flirtar överhuvudtaget någon internationellt?
Philippe: Det gör man absolut! Det är ingen tvekan om att singlar i första hand söker en partner i närheten. Men genom ökad rörlighet och lågprisflygbolag blir världen allt mindre. Det är särskilt i stora städer som Stockholm, som en hel del flirtar med singlar utomlands och träffar dessa regelbundet. Hos oss är den internationella aspekten inte dominerande, men den är definitivt värd att nämna.
Vad tycker du är viktigast på match.com?
Philippe: Våra medlemmars säkerhet är det viktigaste för oss. Vi har integrerat den högsta säkerhetsnivån i vår programvara, så att tredje part inte har tillgång till våra kunders personliga information. Vi vill att varje medlem ska kunna lita på oss, och gör allt som står i vår makt för att möjliggöra detta.
Känner du själv någon som har träffat sin drömpartner på match.com?
Philippe: Ja, en hel del. Några skriver till och med till oss och tackar för att vi har hjälpt dem med att hitta en partner. Det gör oss naturligtvis glada, men – ärligt talat - det är ju vårt jobb!
Skulle du själv kunna tänka dig att registrera dig på match.com?
Philippe: Erbjudandet är tekniskt mycket bra, och mängden av fantastiska singlar som är registrerade hos gör att det faktiskt blir riktigt kul ibland. match.com är en innovativ, säker och i synnerhet effektiv dejtingsajt. Om jag sökte en partner – ja, absolut!
Även kundservice är mycket viktigt för match.com...
Philippe: Service är A och O. Människor betalar oss och kan därför förvänta sig en perfekt service. Alla abonnenter får VIP-service: vilket betyder hjälp via post, fax eller telefon. Även icke-betalande medlemmar kan kontakta oss via e-post, eller via andra kontaktsätt på sajten.
Utnyttjar användarna på match.com överhuvudtaget dessa möjligheter?
Philippe: Ja, men inte i speciellt stor skala. Hjälp behövs ju i första hand när man har ett problem. Och problem har vi redan i förväg försökt att förhindra. Utformningen av vår dejtingsajt är så användarvänlig att väldigt få har några svårigheter med den. Alla övriga besvär som spam, fejkade profiler och annat som kan störa, försöker vi med ovan nämnda ansträngningar att omedelbart radera. Det är alltså mycket som sker i bakgrunden. Men det är ju också så det ska vara...
Hur ser du på framtidsutsikterna för match.com och branschen som helhet?
Philippe: Både match.com och nätdejtingbranschen kommer att bli allt populärare under de kommande åren. Varje år kommer en ny årgång, som tycker att det är helt normalt med sociala kontakter på nätet. Å andra sidan sjunker siffrorna för årgångar ur den huvudsakliga åldersmålgruppen, som bara använder dejtingsajter på nätet då och då. Det finns över fyra miljoner singlar i Sverige. Med våra annonskampanjer för match.com, kommer vi att kunna locka över en hel del av dem till oss. Vår kvalitet och effektivitet kommer att segra i slutändan. Det är jag övertygad om.