Date: 01. December 2012
Flera papperstidningar har lagt ner sina kontaktannonssidor i år utan att ersätta dem med egna digitala lösningar. Det finska företaget Movika som levererat färdigpaketerade kontaktannonssidor till många svenska papperstidningar lanserar om några veckor sin egen nätdejtingsajt. Den tryckta kontaktannonsen sjunger på den absolut sista versen.
Guardian har Soulmates, The Times har Encountersdating, The Daily Telegraph har Dating.telegraph Independent på Irland har Themeetingpoint. Det finns många exempel på dagstidningar ute i världen som skapat egna dejtingsajter när kontaktannonserna digitaliserats.
I Sverige har inte tidningarna följt kontaktannonsernas flytt från print till nätet. Undantagen är VK, Norran och Aftonbladet. Deras satsningar är nu bland de största aktörerna på den svenska dejtingmarknaden som omsätter i storleksordningen 250 miljoner kronor.
Bäst går det för Schibsteds satsning på motesplatsen.se, som tidningen köpte 2005. Schibstedbolaget Motesplatsen.se gjorde en vinst 2011 på 19 miljoner på en omsättning på 81 miljoner. Firstdate, där Norran och VK äger 30 procent, är enligt årsredovisningen 2011 Nordens mest besökta dejtingsajt. Men omsättningen stannar på 25 miljoner eftersom deras tjänst delvis kan konsumeras gratis. Vinsten är knappt tre miljoner.
Stor aktör i Sverige är också match.com som ägs av de internationella bolagen, IAC (ägare till Daily Beast /Newsweek) och Meetic. Men det finns många företag och branschen är långtifrån konsoliderad. Branschföreträdare tror att uppköp och sammanslagningar väntar.
Flykten från papper till digitalt har inte gått över en natt. För drygt tio år sedan lanserades de första digitala dejtingsajterna och vanan spreds bland Sveriges singlar. Men först i år har DN och samtliga Promedia-tidningar slutat publicera tryckta kontaktannonser.
– Men tidningsekonomerna vet inte vilket läsvärde man går miste om. Dom tror att man kan fylla det lediga utrymmet med lönsammare annonser, säger Pentti Molander som är vd och delägare i det finska annonssystemföretaget Movika som svarat för hela den praktiska hanteringen av kontaktannonser i många svenska dagstidningar.
Istället satsar företaget sent om sidor på att bygga en egen dejtingsajt på nätet. Bolagets lösning där kontaktannonserna besvaras genom betalsamtal är nästan helt utkonkurrerat av nätet.
Göteborgs-Posten och Sydsvenskan är dock fortfarande kunder liksom några text-tv-sidor. I papperstidningen Sydsvenskan fanns 39 kontaktannonser i söndags en dag då Firstdate skröt med att ha 56 000 singlar online.
– Jag är förvånad att det överhuvudtaget finns tryckta kontaktannonser i tidningarna, säger Anders Westermark, vd för Norran som inte sett en kontaktannons i sin egen tidning de senaste fem åren.
I tidningen Land är annonserna fortfarande en viktig del och svaren skickas med post till "denna tidnings kontor".
– Vi håller hög service och skickar svaren vidare med post samma dag de kommer in, berättar Anna Thurhammar som är den på LRF Media som vårdar Lands kontaktannonser. Tidningen har 20-30 annonser varje vecka. Till jul brukar det öka.
Det finns en liten marknad för tryckta annonser trots allt.
– Men den digitala lösningen är ju så mycket bättre och erbjuder en omedelbar interaktivitet, konstaterar Anders Wettermark.
– Vi såg en intressant affärspotential i Firstdate när dåvarande VK-direktören Erik Orring kom med förslaget.
Men något samarbete mellan tidningen och Firstdate finns egentligen inte. Aktierna ligger i Norrans fastighetsbolag som en kapitalplacering.
– Det tråkiga är att innovationerna sker utanför tidningshusen.
Dagstidningsföretagen håller sig fast vid befintliga strukturer. Vi håller för hårt i sargen, konstaterar Anders Westermark. VK:s satsning har kritiserats av en stiftelseledamot som en dålig affär.
– Det vet vi ju inte förrän vi gör en exit. Nu levererar bolaget det man lovat, säger Sture Bergman, vd för VK.
– Det kommer att bli en konsolidering i branschen. Vi kommer att se uppköp och sammanslagningar, tror Chris Engleus som är en av entreprenörerna bakom bolaget Firstdate.
– Branschen har rejäla stordriftsfördelar, konstaterar också Mikael Josander som är vd för Schibsteds motesplatsen.se. För närvarande finns vi enbart i Sverige och Norge. Men vi tittar på fler marknader, framförallt Schibstedmarknader.
Bolaget har ca 30 anställda och driver verksamheten från Varberg. Det finns inga offentliga telefonnummer till bolaget?
-Vi har så många kunder att vi inte har en chans att hantera kundsupport via telefon utan samtliga kundärenden besvaras via e-post, berättar Mikael Josander.
Bron: medievarlen.se